Czym jest Digital Marketing/ Marketing Internetowy* ?
Zacznijmy od tego czym w ogóle jest marketing internetowy. Mówiąc najkrócej to proces mający na celu promocję i reklamę Naszej Marki (ale również usługi/ produktu), przy użyciu różnych dostępnych metod w Internecie. Oczywiście metody te muszą być starannie dobrane i spersonalizowane, by odpowiadały potrzebom Naszej Firmy.
Jakimi kanałami posługujemy się przy marketingu internetowym? Można by wymienić SEO, Content Marketing (Marketing Treści), Email Marketing, Google Analytics, Google Ads, Media Społecznościowe.
5 Powodów, dla których Marketing Internetowy jest Ważny dla Naszej Marki
- Marketing Internetowy pozwoli naszej usłudze/produktowi trafić do odpowiednich odbiorców, którzy mogą stać się naszymi klientami. Podstawą w Marketingu Internetowym jest ustalenie profilu naszego odbiorcy i działania mające na celu trafienie właśnie do tej konkretnej grupy odbiorców. Jest to niezbędne do sprecyzowania jakie dokładnie kanały i metody wykorzystamy w planowanej strategii. Z pomocą przychodzą nam narzędzia dostępne online – analizy, statystyki (zwłaszcza jeśli prowadzimy już stronę internetową lub profil w mediach społecznościowych). Posiadając stronę internetową mamy możliwość obserwowania, kto dokładnie jest naszym odbiorcą/ klientem. Dzięki dostępnym narzędziom mamy pełen wgląd w to, kto interesuje się naszym produktem/usługą.
- Marketing Internetowy pozwala nam na pewną elastyczność w działaniach. Gdy dostrzegamy potrzebę szybkiego działania, zmiany oferowanej usługi lub dostosowania do aktualnej sytuacji/ np. w odpowiedzi na działania konkurencji – mamy możliwość dokonania takich zmian bez obawy, że np. brak nam czasu na wydrukowanie nowych ulotek, które trzeba jeszcze zaprojektować i poszukać wykonawcy/drukarni. Wszelkich zmian dokonujemy sprawnie i w czasie rzeczywistym, informując o tym naszych klientów, przedstawiając to jako pozytywną zmianę (jeśli tylko mamy takie życzenie).
- W czasach gdy Internet stał się naszym podstawowym źródłem informacji o interesujących nas usługach, produktach, osobach, miejscach i można by mnożyć, nasza nieobecność w Internecie jako Marki jest dla nas bardzo niekorzystna, oznacza utratę klientów. I to oznacza utratę potencjalnych klientów, ale również dotychczasowych, którzy mogą zostać “zwerbowani” przez naszą konkurencję, publikującą w Internecie posty, filmiki, zdjęcia swoich nowych produktów i usług, które nawet jeśli sami posiadamy (a może nawet lepszej jakości), to o tym nie informujemy. Jaka szkoda! Bo nasi klienci dowiadują się o tych super nowościach i promocjach dopiero gdy do nas przyjdą, odwiedzą nasz stacjonarny sklep lub biuro. Ale strata! I to się naprawdę dzieje.
- Marketing Internetowy pozwala też nawiązywać interakcje z klientami. Pomaga tworzyć zaangażowaną społeczność, która szuka pomocy właśnie u nas, uzyskuje wsparcie i pomoc w rozwiązaniu problemu. A zadowolony klient, to najlepszy klient! To klient, który poleca naszą Markę, bo darzy nas zaufaniem i docenia nasze zaangażowanie. A my mamy możliwość robić coś więcej niż sprzedawać, możemy kontaktować się ze społecznością zgromadzoną wokół naszej Marki.
- Używając Marketingu Internetowego posługujemy się tymi samymi narzędziami co Wiodące na rynku Marki. Małe i średnie firmy stają do równej “walki” z Wieloletnimi i Doświadczonymi Firmami. Ponadto odpłatne kampanie reklamowe oferowane w mediach społecznościowych czy przez Google, kosztami nie przewyższają lub nawet konkurują z drukowanymi, papierowymi ulotkami dostarczonymi do skrzynek mieszkańców najbliższej okolicy. Co do ich skuteczności nie mamy pewności (czasem nie wiadomo nawet, czy dotarły do potencjalnego klienta), tymczasem kampanie internetowe w pakiecie zawierają dane, z których dowiesz się jakie są efekty podjętych działań.

* Digital Marketing to dosłownie Marketing Cyfrowy, my jednak skupimy się tutaj na pojęciu Marketingu Internetowego, który wpisuje się w spectrum ogólnie pojętego Marketingu Cyfrowego.